YILDIZI PARLIYOR
İHRACATI KATLADI
Türkiye yazılım pazarı, 2008-2012 arasında yüzde 33 büyüdü. Sektörün teknolojik gelişme potansiyeli ihracatına da yansıdı. 2010 yılında 201 milyon dolar, 2011 yılında 265 milyon doları olan yazılım ihracatı, 2012 yılında yaklaşık 500 milyon dolar olarak gerçekleşti, Ekonomi Bakanlığı’na göre ihracatın 2013 sonunda 1 milyar dolara ulaşması hedefleniyor. Türkiye yazılım ve buna bağlı hizmet sektörünün dünyadaki payı ise yaklaşık 2 milyar dolar düzeyinde. TÜBİTAK-MAM verilerine göre Türkiye’de 1,603 yazılım geliştirme firması faaliyet gösteriyor.
KRIZE DIRENIYOR
Avrupa’da devam eden kriz, yazılım sektörünün ihracat pazarlarını çeşitlendirmeyi zorunlu kılıyor. İstanbul Elektrik-Elektronik, Makine ve Bilişim ihracatçılar’ Birliği (JET), bu amaçla farklı coğrafyalarla yazılım şirketlerini buluşturduğu çalışmalarına hız verdi. Ekonomi Bakanlığı’nın da desteğiyle UR-GE (Uluslararası Rekabetçiliğin Desteklenmesi Tebliği) Yazılım Sektörü Yurt-dışı Pazarlama Takımı Projesi hayata geçi-rildi. üç yıl sürecek projede, yazılım sektörünün ihtiyaçları analiz edilecek ve sonuçlar doğrultusunda eğitim, danışmanlık ve pazar araştırması çalışmaları yürütülecek.
KOBİ’LERLE BÜYÜYECEK
Türkiye nüfusunun yarısının 29 yaş altında olması, internet kullanım oranlarının yüksekliği, mobil uygulamaların ve sosyal medyanın yaygınlaşma hızı gibi etkenlerin yazılım sektörünü büyüteceği tahmin ediliyor. Türkiye’de 1,5 milyonun üzerindeki KOBİ’nin bilişim teknolojilerinden daha fazla yararlanacak olması da yazılımın yıldızını parlatıyor. JET Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu, “Mühendis gücü ve nitelikli eleman bakımından Avrupa’da ikinci sıradayız. 2013 yılında tahmini olarak yüzde 10 civarında bir büyüme bekliyoruz” diyor.
YENI YATIRIM BEKLENTISI VAR
2012 TRENDİ OLUMLU
Rulman sektörünün büyüklüğü, 2012 yılında hemen hemen 2011 yılıyla aynı seviyede oldu. Ancak Türkiye’de makine üretimi, özellikle demiryolundaki hızlı büyüme ve beyaz eşya endüstrisinin Avrupa seviyesindeki hacmiyle 2012 yılı, sektörde iyi bir trend yakalanmasını sağladı. 2012 yılında iki yeni üretim tesisinin kurulumu başladı. Sektörün rulman ihracatı 80-100 milyon dolar arasında değişiyor. Yedek parça ihracatı ise yaklaşık 5 milyar dolar civarında, Otomotiv rulmanı ihracatı 10 milyon doları geçiyor.
ÜRETICI EKSIĞI VAR
Türkiye’nin rulman pazarı yaklaşık 1 milyar dolar değerinde. Bunun yarısına yakın kısmı otomotiv endüstrisinde kullanıyor. Sektörün en büyük eksiği sadece iki rulman üreticisinin bulunması. Bu eksiğin giderilmesi için biri Eskişehir, diğeri Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nde olmak üzere iki yeni yatırımcı devreye girmek üze-re. Fakat yine de bu alanda yatırımlar çok yetersiz. Bu eksikliğin giderilmesi adına sektörde, rulman pazarı için yatırım teşvikinin özel olarak düzenlenmesi beklentisi var.
YATIRIM OLURSA BÜYÜYECEK
Rulman sektörüne 2013 yılında bu iki yatırımın dışında yeni yatırım yapılması öngörülmüyor. Ama sektör, mevcut yatırımlarla 2013 yılında yüzde 10 büyüme bekliyor. Rulman Üreticileri Derneği (RULDER) Başkanı Harun Adıgüzel, “Rulman gibi katma değeri yüksek ve stratejik bir ürünün üretilmesi ülkemizin uluslararası imajını yükseltecektir. Önümüzdeki 5 yılda rulman sektörü için yeterli yatırımlar yapılırsa Türkiye’nin rulman üretimi alanında öncü konuma geleceğini umuyorum” diyor.